Konserwacja pilarki spalinowej

Konserwacja pilarki spalinowej


Pilarki spalinowe to maszyny z przeznaczeniem do ciężki prac, maszyny które poddawane są bardzo dużym obciążeniom. Aby spełniały one swoje zadania oraz aby uniknąć nieprzewidzianych przestojów w pracy, pilarki wymagają odpowiedniej konserwacji.

Czyszczenie pilarki spalinowej

Podstawą konserwacji pilarki to dokładne jej czyszczenie. Należy zacząć od oczyszczenia zewnętrznej części maszyny, najlepiej do tego posłuży sprężone powietrze.

Następnie zdejmujemy osłony cylindra, prowadnicy, demontujemy rozrusznik oraz zdejmujemy prowadnicę wraz łańcuchem tnącym.

Czyszczenie komory gaźnika

Dużą uwagę trzeba poświecić oczyszczeniu miejsca gdzie znajduje się gaźnik a także na samym gaźniku zbiera się bardzo dużo zanieczyszczeń, które trzeba dokładnie usunąć. Bardzo ważną kwestią jest sprawdzenie stanu filtra powietrza. Jeżeli jest to możliwe dokładnie go czyścimy. Jeżeli jednak filtr powietrza jest uszkodzony lub zbyt brudny, że nie jesteśmy go w stanie wyczyścić, konieczna jest wymiana go na nowy.

PAMIĘTAJ !!!

Filtr powietrza ma za zadanie zatrzymać zanieczyszczenia przed dostaniem się do gaźnika. Bród dostający się do gaźnika spowoduje szybsze zużycie membran w gaźniku, zatkanie gaźnika co w najmniej oczekiwanym momencie zatrzyma naszą pracę. Co więcej kurz i bród który przedostanie się przez gaźnik do komory silnika spowoduję znacznie szybsze jego zużycie co może doprowadzić do zatarcia się silnika, a to wiąże się z kosztowną naprawą.

Czyszczenie układu chłodzenia

Osiadający bród na żebrach cylindra, może ulec zapieczeniu co spowoduje utworzenie warstwy izolacyjnej na cylindrze, która zakłóci odpowiednie chłodzenia silnika. Brak odpowiedniego chłodzenia może doprowadzić do przegrzania silnika a finalnie do jego uszkodzenia.

Łopatki na kole zamachowym, jak i miejsce wokół samego koła zamachowego, również będą zbierać bardzo dużą ilość zanieczyszczeń. One również, wymagają dokładnego wyczyszczenia. Łopatki na kole zamachowych odpowiadają za wytworzenie ciągu i przepływu powietrza koniecznego do chłodzenia maszyny.

Prowadnica i łańcuch

Przede wszystkim przy konserwacji prowadnicy to wyczyszczenie rowka w prowadnicy oraz otwór gdzie doprowadzany jest olej do smarowania. Należy sprawdzić krawędzie prowadnicy czy nie powstały zadziory, jeżeli tak to należy je spiłować. Pozostawienie zadziorów może prowadzić to ich powiększenia a finalnie do uszkodzenia prowadnicy. Zębatka na końcu prowadnicy to kolejny punkt, który należy skontrolować. Sprawdzamy czy zębatka obraca się luźno. Jeżeli prowadnica posiada otwór do smarowania zębatki, to sprawdzamy czy jest drożny i smarujemy zębatkę.

Istotną rzeczą jest regularne obracanie prowadnicy o 180 stopni, dół prowadnicy zazwyczaj zużywa się dużo szybciej, ze względu na to, że właśnie najczęściej tniemy dolną częścią prowadnicy. Aby prowadnica zużywała się równomiernie obracamy ją o 180 stopni.

Łańcuch tnący – ostry łańcuch to podstawa, dzięki której cięcie idzie szybko a pilarka nie jest dodatkowo obciążana. Jak poznać czy łańcuch jest tępy:

  • Wiór wylatujący podczas cięcia jest bardzo drobny
  • Podczas cięcia musimy dociskać maszynę
  • Cięcie jest coraz wolniejsze
  • Pilarka nie tnie prosto
  • Częściej musimy napinać łańcuch

Podczas konserwacji maszyny należy dokładnie sprawdzić łańcuch pod względem luzów oraz pęknięć na nitach łączących ogniwa. Praca na łańcuchu, który posiada pęknięcia może doprowadzić do jego zerwania co może spowodować uszkodzenie maszyny lub uraz operatora. To samo dotyczy zbyt dużych luzów na nitach łączących ogniwa. Odpowiednie napięcie łańcucha – podczas pracy łańcuch będzie się naciągał co jest rzeczą naturalną. Dlatego trzeba zwracać uwagę na jego odpowiednie napięcie. Praca na zbyt luźnym łańcuchu nie tylko szybciej niszczy prowadnice ale doprowadzi do jego spadnięcia, co może skutkować uszkodzeniem maszyny. Dlatego bardzo istotną sprawą jest stała kontrola napięcia łańcucha.

Odpowiednio napięty łańcuch powinien równomiernie przylegać do prowadnicy i dać się obrać ruchem ręki bez większego wysiłku. Łańcuch nie może zwisać na dolnej części prowadnicy.

Aby ograniczyć szybsze naciąganie łańcucha musi zadbać o odpowiednie smarowanie układu tnącego oraz odpowiednie naostrzenie łańcucha.

Konserwacja pilarki

Okolice sprzęgła

Okolice sprzęgła to kolejne miejsce gdzie natrafimy na nagromadzenie się dużej ilości brudu, trocin zmieszanych z olejem do smarowania. Przy oczyszczaniu tego miejsca, zwróćmy uwagę na miejsce gdzie podawany jest olej do smarowania na prowadnice. Sprawdź czy ten kanał nie jest zatkany. Dokładnego sprawdzenia oraz oczyszczenia będzie wymagał układ hamulcowy. Po jego wyczyszczeniu należy sprawdzić stan taśmy hamulca.

Świeca zapłonowa

Podczas konserwacji należy sprawdzić stan świecy zapłonowej. Podczas pracy pilarki na świecy może osadzać się nalot. Zebrany nalot należy oczyści szczotką drucianą, tak aby świeca mogła wytworzyć odpowiednią iskrę potrzebną do zapłonu. Przy okazji weryfikacji świecy sprawdzamy szczelinę między elektrodami.

Zazwyczaj wartość szczeliny to ok. 0,5mm (szczeliny w danych modelach maszyn mogą się różnić, wartość tego parametru znajdziesz w instrukcji obsługi maszyny).

Zły stan świecy może spowodować m.in. problemy z odpalaniem urządzenia, nierówną pracą. Jeżeli sama świeca jest mocno zabrudzona i nie daje się oczyścić lub jeżeli jest uszkodzona, należy wymienić ją na nową.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *